torsdag den 10. januar 2013

Endelig tilbage...

...og nu med macarones! Jeg har længe gerne ville forsøge mig med de populære macarones, og da jeg fik denne fine bog i julegave af min dejlige veninde, så måtte jeg simpelthen give mig i kast med at bage de sprøde skaller med lækkert fyld.


Selve grunddejen i macarones består af stødte mandler (eller mandelmel) og flormelis, der forsigtigt vendes sammen med en fast marengsmasse, lavet af æggehvider og sukker. Ud fra denne grunddej kan man så tilsætte praktisk talt hvilken som helst smag, man har lyst til.


Mit første forsøg blev smagt til med en lille smule instant kaffe pulver. Når dejen sprøjtes på pladen, kan man ikke undgå at der danner sig små toppe på midten af hver enkelt macarone. Dette kan heldigvis nemt fjernes ved forsigtig at slå bagepladen ned i bordet eller banke på undersiden af pladen med håndfladen. På den måde undgår man også luftbobler i dejen.

'Øvelse gør mester' - og det håber jeg også er gældende når det kommer til mine macarones. De endte i hvert fald ikke ud som de små, fine makroner med en glat overflade, som er på billedet i min nye opskriftbog.


Der var ikke andet for, end at jeg måtte forsøge endnu en gang. Denne gang valgte jeg at forsøge mig med kakao-varianten.


Resultatet blev noget bedre denne gang, men der er stadig masser af plads til forbedring. Som kronen på værket blev begge slags macarones fyldt med en chokolade ganache, lavet på mørk chokolade og fløde.


En skøn lille kage til kaffen! Og der er i hvert fald ingen tvivl om at jeg skal eksperimentere meget mere med de her små godbidder :-) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar