onsdag den 17. december 2014

Gammeldags klejner - så er det snart jul!


Så er der kun en uge til juleaften! Er jeg den eneste, der synes, at december går alt for hurtigt? Jeg er slet ikke færdig med at hygge med kalenderlys, nisser, lækre julegodter og gløgg. Men jeg må jo bare give den ekstra gas med det hele her den sidste uge. Og jeg kom da et godt stykke af vejen, da jeg i dag endelig fik kogt klejner. Klejner er en fast bestanddel af min jul og der er ikke noget der kan få mig i julestemning, som duften af nykogte klejner. Det er i sig selv meget heldigt, da jeg bor i en lille etværelses lejlighed, så det tager et par dage før 'duften' af palmin er ude af lejligheden igen.

Som med det meste af mit julebag, er dette endnu en opskrift fra min mors gamle opskrift-bog. Og derfor bliver mine klejner også lavet med margarine og ikke med smør, som jeg ellers altid sværger til. Det er en evig diskussion mellem min mor og mig, hvorvidt man skal bruge smør eller margarine i bagværk. Hun er af den gamle skole og vokset op i tid, hvor det blev anset for frådseri, hvis man brugte smør. Så de fleste af hendes opskrifter bliver lavet med margarine. Jeg er dog en stor tilhænger af smør og skifter derfor ofte margarinen ud. Men når det kommer til juleklassikerne, så følger jeg mors opskrift til punkt og prikke.


Ca 40 stk:

125 g margarine eller smør
2 æg
6 spsk sukker
6 spsk mælk
1 tsk hjortetaksalt
450 g mel
1 tsk kardemomme
Revet citronskal

500 g palmin til kogning

Sådan gør du:

Den stuetempererede margarine skæres i små tern og smuldres sammen med mel, hjortetaksalt, sukker og kardemomme. Tilsæt citronskal og saml dejen med mel og æg og ælt den til en ensartet og homogen masse. Pak dejen ind i køkkenfilm og lad den hvile i køleskabet i 1-2 timer.

Når dejen har hvilet, rulles den ud i ca. 1/2 cm tykkelse. Med en klejnespore skæres dejen nu i lange strimler - de skal være omkring 2½ cm i bredden. Hver strimmel skæres i 'snitter' (skrå stykker) på ca. 8 cm. Skær til sidst et enkelt snit i midten på langs af hvert skråstykke og klejnerne er klar til at blive vredet.

Man vrider klejnerne ved forsigtigt at åbne hullet i midten og trække den ene spids igennem, så du får den karakteristiske klejnefacon.

Smelt nu palminen og varm den op. Den skal være omkring 180 grader. Hvis du ikke har et termometer, kan temperaturen tjekkes ved at stikke træ-enden af en tændstik ned i palminen. Når det bruser omkring tændstikken, er palminen klar.

Klejnerne koges til de er flot gyldne - husk at vende dem et par gange undervejs. Lad klejnerne dryppe af på fedtsugende papir. Når klejnerne er kølet helt af, kommes de i en kagedåse med tætsluttende låg.

Jeg synes, klejnerne er bedst de første par dage efter kogning. Og så nydes de selvfølgelig bedst sammen med et glas rygende varm gløgg.

Glædelig jul!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar