søndag den 11. oktober 2015

Chokoladecookies med majsmel


Det er virkelig blevet efterår i Danmark, og den sidste uges tid har budt på masser af regn, blæst og kulde. Selvom jeg hurtigt kommer til at savne sommer, sol og varme, synes jeg nu også at der noget rigtig hyggeligt over efteråret. Naturen er fyldt med de mest fantastiske efterårsfarver og man får lov til at trække i lækre, vamsede striktrøjer, store halstørklæder og fede støvler. Men det største plus ved efteråret er nok at det igen er tilladt at bruge søndag eftermiddag under et tæppe på sofaen med et afsnit af yndlingsserien, en god kop kaffe og nybagte chokoladecookies!

Disse cookies er lavet ud fra principperne bag Low FODMAP Diæten, som jeg skrev lidt om i et tidligere indlæg. Se det her. Kagerne er derfor fuldstændig glutenfri da de er baseret på majsmel og ikke hvedemel, som man normalt ville bruge. Jeg var lidt bange for at det ville gå ud over smagen på kagerne, men tværtimod. Majsmelet giver dem en utrolig lækker sødme og konsistens, og jeg endte ud med cookies der var sprøde i kanten og bløde og chewy i  midten - præcis som jeg kan lide det :-)


Ca. 20 stk

75 g smør
75 g sukker
75 g farin
1 æg
150 g majsmel
1/2 vaniljestang
1 tsk natron
1/2 tsk salt
100 g mørk chokolade


Sådan gør du:

Tænd ovnen på 175 grader.
Start med at røre smør og sukker grundigt med en elpisker. Sørg for at smørret har stuetemperatur, så det er let at piske smør og sukker til en ensartet masse.
Tilsæt æg og farin, og rør det hurtigt sammen med smørmassen.
I en ny skål sigtes majsmel, natron og salt sammen.
Flæk vaniljestangen, skrab kornene ud og mas dem sammen med en lille smule sukker. Vaniljen kommes i melblandingen, og det hele blandes sammen.
Hak chokoladen groft. Jeg kan godt lide at der er store stykker chokolade i mine cookies, så jeg hakker det meget groft.
Melblandingen og chokoladen kommes i smørmassen, og det hele blandes.
Rul dejen ud i små kugler, og tryk dem let flade på bagepladen.
Bag småkagerne øverst i ovnen i cirka 8 minutter. Hold godt øje med dem i ovnen, og tag dem ud når de begynder at få farve i kanten. Småkagerne er meget bløde når de kommer ud af ovnen, men de bliver faste lige så snart de køler af.
Småkagerne afkøles på en rist og er nu klar til at komme i kagedåsen.

Velbekomme!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar